HoloLens

Šéfredaktor a spoluzakladatel portálu NINIT.cz. Zájmově se řadí k fanouškům nových technologií a widgetů. Kariéru v oblasti žurnalistiky nastartoval jako sloupkař sekce novinky a poradna.

Předem je nutné podotknout, že samotné HoloLens jsou v jádru AR. Spolupracují však s VR headsety.

Rozdíl mezi VR a AR

VR, tedy Virtual Reality je jednoduše virtuální realita, jak ji známe. Ve vysílaném obraze po většinu času nenalezneme nic z prostředí, které se nachází okolo nás.
Kdežto AR, jinak Augment Reality, je rozšíření té naší stávající reality. Skrze brýle tedy vidíme reálné objekty okolo sebe, které však díky brýlím reagují na naše podněty, tudíž naši realitu rozšiřují.

Na principu AR fungují právě HoloLens. Díky novým funkcím, které přinesl Windows 10 Creators Update, již není složité naskenovat objekty, se kterými bychom chtěli pracovat v naší rozšířené realitě, nebo i ve virtuální realitě, pokud objekt vložíme do nějaké hry.

 

Nedostatky HoloLens

Největším momentálním nedostatkem HoloLens je jejich použitelnost na přímém denním světle, respektive jejich nepoužitelnost. HoloLens totiž zatím moc dobře neumí absorbovat sluneční záření, tudíž bychom při nošení brýlí venku žádnou rozšířenou realitu neviděli. Brýle by se tak staly pouze dvěma obyčejnými sklíčky. Dalším menším nedostatkem je použití 32bit Intel Atom, absence USB 3.0. Když však vezmeme v potaz jejich využití, tak to funguje i bez toho. Pro dokonalou orientaci v prostoru musí mít uživatel na krku přívěšek v podobě další kamerky. Je to elegantnější řešení nežli rozmístění snímačů po celé místnosti, ale i to má své úskalí. Jedním z nich může být třeba neplánované otočení přívěšku.

Spactial Mapping – skenování

Chytrou a pro HoloLens nepostradatelnou funkcí je však Spactial Mapping. Díky této funkci totiž není zapotřebí žádné další zařízení k naskenování objektů, které pak můžete převést do virtuální reality. Pokud používáte více HoloLens najednou, tak je vždy nutné jedny nastavit jako „MasterLens“. Ty poté určují, kde se v AR přesně objekty nachází a jak vypadají. Díky tomu jsou všichni schopni vidět stejný objekt na stejném místě se stejnými parametry jako je velikost, barva a jiné.

Pro zprovoznění HoloLens potřebujete ve svém PC 64 GB volného místa a minimálně 2 GB RAM. Samozřejmě vám nesmí chybět set HoloLens včetně příslušenství všech sensorů a jiného drobného hardwaru.

Mezi další, snad pouze dosavadní, nedostatky HoloLens patří absence rozpoznávání velkých objektů nebo objektů, které jsou v celé v jedné barvě. Tak že budovu v reálné velikosti si přes HoloLens nenaplánujete, pokud tedy nebude ležet na vašem stole. Můžete si však projít prostory určité budovy, celou ji naskenovat a pak ve virtuální realitě upravit dle své potřeby, nebo převést do AR ve zmenšené podobě. Pokud narazíte na větší objekt stejné barvy, brýle to budou brát jako šum a objekt splyne, tudíž se vám ho s největší pravděpodobností nepovede řádně naskenovat.

Vize HoloLens

Cílem celého HoloLens je možnost kooperace na jednom projektu z různých koutů světa. Projektový manažeři by tedy nemuseli cestovat, pouze by si nasadili VR headset a procházeli by určitý projekt, který někdo předem s HoloLens naskenoval a rozmístil jiné objekty. Ten, kdo by se nacházel fyzicky na místě stavby, by tak viděl realitu obohacenou o návrhy ostatních projektantů. Tato funkce se oficiálně jmenuje VR Inspector, v Microsoftu si však vysloužila i neoficiální název „Fata Morgana“. Výhodou této funkci je tedy možnost kooperace více lidí na jednom projektu, kteří se navíc na scéně navzájem uvidí v podobě avatarů. Samozřejmě spolu mohou i komunikovat, aniž by museli headset sundat z hlavy.

Jedním z již úspěšně probíhajícím projektům je procházka po Marsu, díky spolupráci s NASA. NASA totiž dlouhodobě spolupracuje s Microsoftem na vývoji a různých aktualizacích softwaru okolo HoloLens.

 

Již proběhly „veřejné“ procházky po Marsu, díky staženým fotkám, které NASA pořídila. Vývojáři a testeři měli možnost projít se po Marsu a zkoumat kameny, které pro ně vozítko na Marsu již stihlo naskenovat. Dle slov Veronici McGregor z NASA, která se osobně účastnila Czech VR Festu v Praze, je to nezapomenutelný zážitek, ale také technologie, díky které můžeme zkoumat vzdálené planety, aniž bychom na nich byli fyzicky přítomni. K procházce a celému projektu se vyjádřil i sám Mark Zuckerberg na svém facebookovém profilu.

Zdroje: vlastní, 1, 2