Huawei

Šéfredaktor a spoluzakladatel portálu NINIT.cz. Zájmově se řadí k fanouškům nových technologií a widgetů. Kariéru v oblasti žurnalistiky nastartoval jako sloupkař sekce novinky a poradna.

Dnes již asi o Huawei slyšel každý. Ale víte, jak to všechno začalo? Nebo jak že se to správně vyslovuje?

Podle serveru IDC, který má na starosti analyzování trhu, se tato Čínská společnost pro rok 2014 umístila na třetí příčce světových dodavatelů smartphonů. Za rok 2014 si z celosvětového trhu ukrojila pěkných 5,7%.

Top 5 smartphone dodavatelů (jednotky v milionech)

Dodavatel

2014
počet zásilek

2014
podíl trhu

2013
počet zásilek

2013
podíl trhu

Meziroční změna

Samsung 318.2 24.5% 316.4 31.0% 0.6%
Apple 192.7 14.8% 153.4 15.1% 25.5%
Huawei 73.6 5.7% 49.0 4.8% 50.4%
Lenovo 70.0 5.4% 45.5 4.5% 54.1%
LG 59.2 4.6% 47.8 4.7% 24.0%
Others 587.3 45.1% 407.4 40.0% 44.2%
Total 1,301.1 100.0% 1,019.4 100.0% 27.6%

Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, 29.ledna 2015

V době, kdy většina z nás o Huawei ještě ani neslyšela, měl Huawei v Číně vybudovaný již pevný základ v oblasti telekomunikace a síťových zařízení. Díky úspěšnému rozšíření své základny se dostal na spotřebitelský trh a expandoval i za hranice Číny.

„Skvělý úspěch“ nebo „akce pro Čínu“

Nejprve se podíváme na to, co Huawei v překladu znamená, a jakže se to správně vyslovuje. Oba podnadpisy jsou možným překladem opisu slůvka huawei v čínských znacích. Z mezinárodního hlediska se společnost převážně soustředí na „Skvělý úspěch“. Pokud jde o správnou výslovnost, můžeme se spolu podívat na reklamní kampaň v New Yorku, která měla dostat značku do podvědomí lidí ještě před případnou expandací na americký trh. Nebudu Vás ale napínat, po shlédnutí videa již budete vědět, že správná výslovnost je [Wah-Way].

Ren Zhengfei založil Huawei v roce 1987. V 60.letech Zhengfei vystudoval stavební inženýrství na univerzitě Chongqing. Poté sloužil jako stavební inženýr v čínské armádě. Panu Zhengfeiovi stačilo pouhých $5.000, aby postavil Huawei na vlastní nohy. První úspěchy sklízel hlavně díky prodeji telefonních ústředen dovezených z Hong Kongu, který v té době byl navíc pod Britskou správou, což mu v obchodování určitě nijak nepomáhalo.

Díky velkým investicím do vývoje a výzkumu mohl Huawei začít produkovat vlastní ústředny, čímž přestal být limitován dražším dovozem z Hong Kongu. V roce 1993 přišel hlavní průlom v podobě digitální telefonní ústředny C&C08, díky které následovaly klíčové smluvní vztahy. V té době bylo žádoucí, aby čínská vláda spolupracovala a podporavala nativní organizace. Bylo to něco, co se v roce 1996 stalo oficiální politikou Číny.

Huawei se ze začátku soustředil pouze na B2B trh, kde prokázal značný talent při budování telekomunikačních sítí a poskytování služeb za konkurenceschopné ceny. Díky tomu mohl časem poskytovat již vyladěná zařízení, software a odpovídající služby. Při výrobě samotných White Label modemů a routerů si již pomalu vytvářel cestu k set-top-boxům a mobilním telefonům.

B2B trh, jinak business to business, je označení pro obchodní vztahy mezi obchodními společnostmi, pro jejich potřeby, které neobsluhují konečné spotřebitele v masovém měřítku. Zde se klade větší důraz na zajištění samotného obchodu, oproti důrazu na získání konečného spotřebitele.

Mezinárodní rozšíření

Huawei ke konci 90. let již zavítal do mezinárodních vod. Během milénia roku 2000 zvýšil své úsilí v zámoří na maximum a šlo to vidět. Během dvou let vzrostl prodej o více jak 500%. Svůj podíl na tom jistě nese i otevření center v zahraničí, ale hlavní podíl přikládáme navázání spolupráce s opravdovými hráči jako je například IBM.

Díky jednoduché politice „podbízení“ si Huawei v celosvětové soutěži otevřel spousty nových dveří. V roce 2005 výdělky z mezinárodního trhu již přesáhly ten domácí. V roce 2010 se Huawei poprvé umístil na seznamu Fortune 500 s čistým ziskem $2,67 miliardy. V roce 2014 s přibližně $3,4 miliardy čistého zisku obsadil krásné 285. místo.

„V roce 2014 jsme mohli být svědky navýšení prodeje v Evropě na dvojnásobek, nárůst o 700% na středním východě a 200% v Latinské Americe.“ Jak řekl Kevin Ho, president produktové řady handsetů pro Huawei: „Musíme dát spotřebitelům dokonalé výrobky, dát jim čas, aby se s nimi dostatečně seznámili, teprve pak zjistíme, jak dokonalé naše výrobky opravdu jsou.“

V roce 2012 se Huawei s podílem trhu 4% držel na třetím místě. Podíl na trhu rostl a v roce 2013 to bylo již 4,8%. Do té doby to bylo pouze Lenovo, které přeskočilo svého krajana Motorolu, kterou později odkoupilo od Googlu za $2,9 miliardy. Huawei i přesto oběma krajanům ukazuje svá záda.

Úspěch v online prodeji

Xiaomi se v celosvětovém žebříčku pro rok 2014 udržel v top 10. Vybudovali úspěšnou firmu na základě naslouchání spotřebiteli, zapojení marketingu na správných místech v kombinaci s vysoce kvalitními zařízeními za nižší ceny. Nízké ceny si Xiaomi mohl dovolit díky nižším režijním nákladům na prodej, které jim přinesl právě přímý online prodej.

E-shop a přímý online prodej vidíme jako nový celosvětový trend číslo 1. 10% z prodeje smartphonů tvoří právě online prodej a čísla se rok od roku zvyšují. Proto jsme Huawei Honor určili jako produktovou řadu určenou výhradně pro online prodej,“ vysvětluje pan Ho.

U Xiomi se tedy Huawei ispiroval, protože to opravdu funguje. Produktová řada Honor zaznamenala při zahájení v roce 2013 okolo 1 milionu prodaných kusů online. V roce 2014 prodej vzrostl na neuvěřitelných 20 milionů kusů. Huawei má prý již také plán, jak během letošního roku dostat řadu Honor do USA. Díky snížení prodejních nákladů se může produktová řada Honor prodávat levněji, ale ostatní nároky a marže, které US vláda na Huawei klade, jsou stále poněkud napjaté.

Nabírání na velikosti

Zatímco značka Honor měla zaujmout hlavně mladší spotřebitele a zároveň konkurovat značce Xiaomi v online prodeji, řada Ascend měla pomoci při budování dobrých vztahů s dopravci v celé Evropě a dalších trzích. Což se povedlo. Bohužel budování vztahů na jakékoli úrovni s dopravci z USA stále pokulhává. Díky vlajkovým lodím z řady Ascend také můžeme sledovat jistý posun do prémiové části trhu. Jsme si jistí, že Huawei Ascend Mate 7 jistě zaujal i Vás, nemluvě o nejnovější řadě Mate 9.

 

„Ascend P7 se po celém světě prodává velmi dobře,“ říká Ho „a Ascend Mate 7 na Čínském trhu za listopad a prosinec překonal prodejní čísla Galaxy Note 4.“

Už skutečnost, že nový Ascend P8 byl 15.dubna 2015 představen právě v Londýně svědčí o tom, jak důležitým se evropský trh pro Huawei stal.

Dobývání nových trhů a s tím spojené problémy

I přes všechny své úspěchy má Huawei i své stinné stránky. Jednou z nich je již opakované nařčení z krádeže IP (Intellectual Property – duševní vlastnictví), díky kterým bývá vnitřní struktura a management Huawei často zpochybňován. Poslední z žalobců je americká divize T-Mobile, která ihned přestala Huawei, jako značku takovou, nabízet svým klientům. Detailněji by se obvinění mělo týkat dvou již ex-zaměstnanců Huawei, kteří měli ukrást schéma i s částmi stroje, který simuluje reálné podmínky určené pro testování telefonů. Huawei samozřejmě popírá, že by s tím měl něco společného a na důkaz oba zaměstnance propustil. Bohužel je zde mnoho nezodpovězených otázek, a tak si běžný spotřebitel udělá obrázek jen těžko.

Americká vláda došla dokonce až tak daleko, že Huawei označila za riziko národní bezpečnosti. Vztahy mezi Čínou a USA tomu také moc nepomáhají. USA má mimo jiné podezření, že v některých výrobcích z Číny (např. právě Huawei) jsou zabudována „zadní vrátka„ díky kterým může čínská vláda sledovat aktivitu uživatelů. Kvůli tomu USA, ale i UK, Canada nebo Austrálie, zakázali užívat tyto výrobky ve vládních a s nimi spojených organizacích.

Pokud by si spotřebitel měl vybírat svá zařízení na základě takovýchto obvinění, s největší pravděpodobností by si nevybral žádné. Stejně tak, pokud se někomu nelíbí ta možnost, že by zde mohla být „zadní vrátka„ vězte, že k tomu aby Vás někdo vysledoval, nepotřebuje, aby se ve Vaší kapse nacházel smartphone zrovna značky Huawei.

Obvinění toho typu jsou v této branži poměrně běžná, zvláště pokud se přidají vypjaté vztahy mezi samotnými státy. Není zcela jasné, zda to bude mít nějaký dopad přímo na spotřebitele, ale můžeme se domnívat, že to má co dělat s obtížemi, se kterými se Huawei potýká při vytváření partnerských vztahů s americkými dopravci. Je nutno podotknout, že společnost jako Huawei k úspěchu americký trh nepotřebuje. Jedná se ale o tak lukrativní trh, že je přirozené, že si z něj chce každá společnost ukrojit kousek pro sebe.

Huawei a plány do budoucna

Pokračující expanze se zdá být nevyhnutelná, a to také vzhledem k částce $6 miliard, které ročně Huawei vkládá do výzkumu a vývoje. Již v minulosti jsme mohli vidět, že se tyto investice více než vyplatily. Huawei navíc vlastní HiSilicon, podobně jako třeba Lenovo vlastní Motorola Mobility. HiSilicon funguje jako samostatná společnost díky licenci od ARM. Jedná se totiž o společnost zaobírající se vývojem a výrobou čipů do přenosných zařízení. Jak se ale vyjádřil Kewin Ho, neznamená to, že by chtěl Huawei vyrábět vše sám a stranit se tak ostatním partnerům. Společnost nemá v úmyslu vzdát se svých partnerů na výrobu displejů, ani dalších cenných dodavatelů, u kterých vidí přidanou hodnotu jejich spolupráce. Investování do vývoje a výzkumu má vést převážně ke vzniku dalších patentů.

Bude zajímavé sledovat, co udělá Lenovo s Motorolou, zda podíl Samsungu bude dále klesat nebo co dokáže Xiaomi se svým alternativním přístupem v online prodeji. Ať tak či onak, Huawei čeká jistě zářivá budoucnost, která není vázána pouze na celosvětovou konkurenci.

„Je zde mnoho konkurence, ale není tu ani jedna, se kterou bychom chtěli přímo bojovat,“ jak vysvětluje pan Ho :„Jde o to přesvědčit spotřebitele, aby si naše produkty zamilovali. Jde o to, aby spotřebitel dostal ten nejlepší možný produkt. A na trhu se nachází ještě mnoho místa, kde můžeme realizovat své vlastní cíle.“

 

Zdroje: TZ, vlastní, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8