Gaming Disorder

Autor se zájmově řadí mezi herní nadšence a streamery, kdy aktivně baví své diváky při hraní rozličné škály her.

„Pařmenství“ (gaming disorder) bude brzy oficiálně nemoc. Generální ředitel WHO (World Health Organization) Tedros Adhamon Ghebreyesus to ve středu dle agentury DPA potvrdil. Vůbec poprvé bude tak závislost na hraní klasifikována jako oficiální duševní onemocnění.

„Musím hrát, jsem nemocný.“ Tahle věta bude dost možná brzy pravdou a skvělou výmluvou, jak zůstat u počítače o něco déle. Dle Tedrose je diagnóza zvaná jako gaming disorder (herní choroba) nebezpečná pro mnoho jedinců. Návrh diagnózu specifikuje jako přetrvávající nebo opakující se chování tak silné, že závislý dává hraní přednost před jinými životními zájmy.

To, že WHO zařadilo hráčství na seznam chorob není vlastně úplně novinka. V mnoha zemích, například ve Spojeném království, nalezneme na mnoha soukromých klinikách oddělení zabývající se tímto problémem. A mnoho dalších zemí označilo gaming disorder jako hlavní problém veřejného zdraví.

Jak se vlastně bude choroba gaming disorder stanovovat?

Nenormální chování musí být prokázáno alespoň po dobu 12 měsíců pro správné stanovení diagnózy. Při závažnějších příznacích může být zkrácena. Mezi příznaky patří: Ovlivnění stavu hrami (frekvence, intenzita, trvání), Prioritizace her před jinými zájmy, Pokračování, či elevace v hraní i přes negativní důsledky na život.

Specialisté rozhodnutí chválí

Dr. Richard Graham, uznávaný specialista na léčbu závislosti na Nightingale Hospital v Londýně rozhodnutí chválí a dodává: „Jedná se o významné a správné rozhodnutí, protože přináší možnost vytvořit více specializovaných oddělení.“

Druhým dechem ale varuje před možnou hysterií rodičů, kteří si mohou splést stav své ratolesti a pouhého nadšeného hráče označit za nemocného.

Bude nutné stanovit jasné diagnózy, které pomohou nemoc doopravdy určit. Odmítání základních potřeb jako je jídlo, spánek, socializace a vzdělání je prvotními varovnými příznaky.

Mnoho zemí už proti závislosti válčí

Například v Jižní Koreji je zákonem zavedené omezení od půlnoci do šesté hodiny ranní, kdy nesmí být na internetu děti do 16 let. V Japonsku jsou zas hráči upozornění, pokud hrají více než určitý čas v daném měsíci.

Žádné drastické kroky nás ale nečekají. Mnohé studie podporují hraní her jako interaktivní sebevzdělávání se a nedávné studie z Oxfordské univerzity zcela jasně naznačila, že i když děti stráví hodně času u svého počítače, celkově se jim úspěšně daří propojit digitální zábavu s každodenním životem.

Zdroje: 1, 2, 3, 4, 5